KPSS Savunma Mekanizmaları Konu Özeti


Reklam

SAVUNMA MEKANİZMALARI
İki ayrı tür savunmaya yönelik mekanizmadan söz edilebilir. Birinci grup psikolojik onarım mekanizmaları, ikinci grup davranışlarımızı haklı gösterecek bir neden bulma gibi ego savunma mekanizmalarıdır. Bir insanın tek bir savunma mekanizmasını değil birçok savunma mekanizmalarını bir arada kullandığı bilinir. İnsanın içinde bulunduğu koşullara göre bunlar değişir. Yaşamının bir döneminden diğerine farklılık gösterebilir. Kişi kullandığı savunma mekanizmalarının farkında değildir. Zira bunlar bilinç dışındadır.

SAVUNMA MEKANİZMALARININ ÇEŞİTLERİ

1) Bastırma
Uygun görülmeyen istek ve anılan bilinçten uzaklaştırma mekanizmasıdır. Doktora gitmekten korkan birisi randevusunu unutabilir. Bu gibi durumlarda kişiler yapmaları gereken şeylerin anılarını baskı altına alırlar. Genellikle unutmalar, kaçmalar şeklinde davranışlardır.

2) Neden Bulma
Bu mekanizmada iki temel savunma öğesi bulunur.
1. Kişinin davranışını haklı göstermeye çalışılır.
2. Ulaşılmayan amaçlara ilişkin düş kırıldığını örtmeye çalışılır.
Neden bulma günlük yaşamda herkesin oldukça sıklıkla kullanıldığı bir mekanizmadır. Örneğin; pahalı aldığı eşyanın bir diğer dükkanda daha ucuz fiyatla satılan eşini gören kişi ikisinin de aynı olduğunu bilmekle birlikte arada mutlaka bir nitelik farkı olduğuna kendisini inandırmaya çalışarak aklanmış olma olasılığını görmezlikten gelir, ya da diğer birinin parası yoksa yaşamda önemli olan şeyin dostluk ve sevgi olduğuna kendini inandırır.Sevmediği eşinin bulunmaz niteliklerini sayabilir.

3) Yansıtma
Günlük yaşamda insanların çok kullandıkları bir mekanizmadır. Yansıtma mekanizması kişiyi anksiyeteden (kaygıdan) iki biçimde koruyabilir:
1. Kişi kendi eksikliklerinin ve yenilgilerinin sorumluluğunu ya da suçunu başkalarına yükler veya
2. Suçluluk duyguları uyandıracak nitelikteki dürtülerini, düşüncelerini ve isteklerini diğer insanlara yükler.
Sınavlarında başarısız olan bir öğrenci, öğretmenin hakça davranmadığına inanır. Oyuncak atının üzerinde sallanırken düşen bir çocuk dönüp atını tekmeler. Amirine kızar, hırsını karısından alır. Ben yapmadım o yaptı der. Suç sürekli kendinde değil başkalarındadır.
4) Ödünleme
Bazen belirli bir amacı olan çabaya yönelik davranışlar biçiminde de kullanılabilir. Örneğin: Bedensel bir sakatlığı olan bir insan, sürekli çabalar sonucu bu durumun olumsuz etkilerini ödünleyebilir. Ödünleyici tepkiler daha çok dolaylı bir biçimde geliştirilir. Kör adam iyi bir hatip veya avukat olur. Sakatlığının ya da yetersizliğinin etkilerini doğrudan gidermek yerine kişi bir diğer yönünü geliştirerek ya da ilgiyi bir diğer yönüne çekerek bu eksikliğini ödünleyebilir. Ne var ki tüm ödünleme tepkileri olumlu ve yararlı değildir.

5) Yüceltme
Bu mekanizmada ilkel nitelikteki eğilim ve tepkiler doğal amaçlardan çevrilerek toplumca beğenilen etkinliklere dönüştürülür. Bu nedenle savunma mekanizmaları içinde en başarılı ve olumlu olan yüceltme mekanizmasının oluşumu şöyle özetlenebilir:

1. Cinsel ya da saldırgan niteliklerin etkisiz duruma getirilmesi,
2. Gerçek amacın ketlenmesi,
3. Ego tarafından enerjiye biçim verilmesi.
Yüceltme mekanizması sürekli olarak pi-sişik enerji ile beslenmeyi gerektirir.bundan ötürü yüceltme mekanizması enerjinin engellenmediği durumlarda kullanılabilir. Örneğin çocuğu olmayan kadın yuva açabilir. Saldırgan adam cerrah veya kasap olabilir, okumayan öğrenciler için vakıf kurabilir.

6) özdeşleşme
Normal gelişim süreci içinde çocuk ya da erginin benliğine örnek olarak, erkekse babasına, kızsa annesine, ya da diğer kişileri seçip onlara benzemeye çalışması olarak izlenir. Birey model aldığı ve idealleştirdiği kişi gibi olmak ister onun gibi giyinir konuşur ve davranır

7) Yön Değiştirme
Belirli bir uyarının neden olduğu tepkinin açığa vurulması tehlikeli olduğunda tepkilerinin o uyarandan bir başkasına yöneltilmesine ya da o tepkinin yerine başka daha uygun bir tepki gösterilmesine denir. Yönetiminde güçlük çekilen duygu ait olduğu nesne ya da duruma yöneltilir. Ayrıca tehlikeli varsayılan duygunun yarattığı tepkinin yerine de bir diğer tepki gösterilir. Özellikle reddedilmeye ve eleştiriye karşı aşırı duyarlı kişiler çevrelerine karşı geliştirdikleri uysal tutumların altındaki kızgınlık duygularını sürekli bastırır ve sonradan nasıl olsa kendilerine katlanmak durumunda olan "şamar oğlanlarına" boşaltırlar. Beklemek zorunda kalan askerlerin bazen sığınaklarından birden fırlayarak gözünü dönmüş bir biçimde düşmana saldırdıklarını ve tepkisel davranışlarının da karşılığını yaşamları ile ödedikleri görülmüştür.
 



Reklam


Ekleyen: korhan | Okunma Sayısı: 364


Bu Kategoride En Çok Okunanlar
  • GELİŞİM PSİKOLOJİSİ KONU ÖZETİ-DERS NOTLARI
  • EĞİTİM FELSEFESİ KONU ÖZETİ
  • SINIF YÖNETİMİ KONU ÖZETİ
  • EĞİTİM PSİKOLOJİSİ KONU ÖZETİ
  • ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME DERS NOTLARI
  • REHBERLİK KONU ÖZETİ İNDİR
  • ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME KISA NOTLARI İNDİR
  • ÖGRETİM İLKE VE TEKNİKLERİ KONU ÖZETİ
  • REHBERLİK KONU ÖZETİ-KISA NOTLARI
  • ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME KISA DERS NOTLARI 2013
  • GELİŞİM PSİKOLOJİSİ KONU ÖZETİ-KISA NOTLARI
  • PROGRAM GELIŞTIRME KONU ÖZETİ İNDİR
  • GELİŞİM PSİKOLOJİSİ KONU ÖZETİ 2012
  • SINIF YÖNETİMİ KONU ÖZETİ-KISA NOTLARI
  • ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ KONU ÖZETİ-2012-2013
  • ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ KONU ÖZETİ İNDİR
  • EĞİTİM YÖNETİMİ VE EĞİTİM SİSTEMLERİ ve EĞİTİMLE İLGİLİ PROJELER KONU ÖZETİ
  • GELİŞİM PSİKOLOJİSİ KONU ÖZETİ
  • ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME KONU ÖZETİ 2012
  • ÖĞRETME ÖĞRENME YAKLASIMLARI KONU ÖZETİ
  • ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME KONU ÖZETİ
  • PROGRAM GELIŞTIRME KONU ÖZETİ
  • ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ KONU ÖZETİ
  • ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ KONU ÖZETİ
  • PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK KONU ÖZETİ
  • 
    SON EKLENEN YAZILAR
    ortaokul karne görüşleri 2015-2016 6. 7. ve 8. sınıf Öğrencilerine Karne Görüşlerikarneye yazılabilecek öğretmen görüşleri 2015-2016-Karne Görüşlerigüzel sözlerden oluşan karne görüşleri -20162015-2016 Özgün karne öğretmen görüşleri5.6.7.8.sınıflar karne görüşleri 2015-2016 Özgün
    yazılı kağıdı teslim tutanağı 2015-2016 yeni4.sınıf yarıyıl tatil ödevi 2015-2016Öğretmenler için 1.dönem sonu iş ve işlemler 2015-20165.sınıf türkçe kelime bilgisi testi çöz 20165.sınıf türkçe atasözleri test çöz 2016
    5.sınıf türkçe atasözleri sözlüğü5.sınıf matematik dersi etkinlikleri ara tatil ödevi -20165.sınıf matematik bölme ile ilgili problemler ara tatil etkinlikleri -20165.sınıf matematik basamak değeri ve çözümleme ara tatil etkinlikleri -20164.sınıf sözcükte anlam testi çöz 2015-2016
    4.sınıf sert ünsüzlerin benzeşmesi çalışması -20165.sınıf kesirler genel testi ara yıl tatil etkinlikleri -20165.sınıf matematik dersi etkinlikleri ara tatil ödevi -20165.sınıf matematik işlemler ara tatil ödevi -20165.sınıf matematik işlemler ara tatil ödevi 2016
    5.sınıf türkçe atasözleri etkinliği 20164 sınıf din kültürü 1 dönem 2 yazılı soruları 2015 2016 Yeni Müfredat4 sınıf fen bilimleri 1 dönem 3 yazılı soruları Yeni Müfredat4 sınıf ingilizce 1 dönem 3 yazılı soruları 2015 2016 Yeni Müfredat4 sınıf ingilizce 1 dönem 3 yazılı soruları Yeni Müfredat